17. joulukuuta 2016

Pari hyvää ajatusta




Mä olen huolissani.

Mä olen huolissani ihmisistä, maailmasta ja siitä, että inhimillisyys vähenee.

Mun on tänä vuonna tullut osallistuttua hyväntekeväisyydeksi luettaviin toimiin enemmän kuin koskaan ennen. Mun huoli maailmasta on suurempi kuin koskaan ennen. Ja koska en voi yksin muuttaa kaikkea, nähdäkseni isommassa kuvassa toivoa, mä yritän välillä muistaa katsoa oikein lähelle.

Pyyteetön hyväntahtoisuus on arvokas piirre. Mä oon onnekas voidessani todeta, että mun lähipiirissä se on useammalla. Tapa tahtoa toisille ihmisille hyvää tuottaa suunnattomasti iloa sekä itselle, että muille. Ei siihen tarvita tavaroita, suurta hyötyä ja maailmaa mullistavia palveluksia, kun on aito halu tuottaa hyvää mieltä. 

Mä olen jo vuosia saanut seurata kuinka mun yksi ystävä on useilla pienillä teoilla tehnyt valtavasti hyvää ympärilleen. En tarkoita mitään suurta valtaa mullistaa koko maailmaa, vaan sellaisia lähimmäisenrakkaudesta tehtäviä arkisia asioita. Sitä, että pidetään huolta toisista ja annetaan sitä apua mitä pystytään sinne missä sitä tarvitaan. Se voi olla joulukeräyksen pieni paketti. Lastenhoitoapu perheelle, jonka vanhemmat ovat niin väsyneitä, etteivät itse huomaa tarvitsevansa sitä. Se voi olla pieni huomio töissä - juuri se, joka jäi muilta tekemättä vain siksi, että aiheutti vaivaa - se, joka lopulta muuttaa toisen ihmisen elämän. Se voi olla yksi kysymys kiireisen arjen keskellä, vain jotta toinen tietäisi, että välittää. Tai oikeat sanat oikeaan aikaan, tai taito olla hiljaa silloin, kun sanoja ei ole. Hänellä on mun mielessäni ihan erityinen paikka. Ja koska hän tekee paljon hyvää, mä haluan tehdä hyvää hänelle.

En tarkoita tälläkään suuria tekoja, vaan ajatusta tehdä hänen arkeaan iloiseksi. Tein hänelle sukat. Jotta ehkä jonain kertana niitä pukiessaan hän muistaa, että joku haluaa hyvää hänelle. Että uuden työpaikan kylmät lattiat, tai väliaikaisen kodin vetävät nurkat, tuntuisivat jonain päivänä vähemmän kurjalle. Ja ehkä juuri sinä päivänä hän jaksaa taas olla niin ystävällinen jollekin toiselle, että se toinen haluaa olla ystävällinen jollekin muulle. Pidetään huolta toisistamme 

Sukkien inspiraationa toimi tämä Lankahelvetti-blogin Hennan postaus.


8 kommenttia:

  1. ❤ Sanoitpa kauniisti!! Sait mut kyyneliin.. Sullakin on mun mielessä erityinen paikka!

    VastaaPoista
  2. ...ja sukat on ihanat ja tekee mut tosi onnelliseksi!

    VastaaPoista
  3. Ihanasti kirjoitettu <3 Ja ihan täyttä asiaa. Mustakin on mahtava nähdä ympärillä just sellaisia pieniä ilonaiheita ja muita ajattelevia tyyppejä. Uusia ihmisiä tavatessa noi arvokkaat piirteet (mm. lempeys, kunnioitus ja empatia), jotka ajavat ihmisiä tekemään hyvin, aina näkyvät läpi. Siis mm. tavasta olla muiden kanssa ja kohdata. Ovat ihan hyviä vihjeitä siitä kannattaako tyyppiin tutustua paremmin. Hanskustakin ilmeni ja heti tykkäsin:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Just näin. Ja ne on niin arvokkaita piirteitä. Toivottavasti ihmiset enemmänkin näkisivät niitä ihan pieniä hyviä asioita, joita ympärillä tapahtuu ♥

      Poista

Kiitos kommentistasi ♥