27. lokakuuta 2016

Yksi arkinen valinta






Mä arvostan kierrätystä. Mun mielestä sellaista asiaa kuin kaatopaikka, ei pitäisi olla ollenkaan. Pitäisi olla raaka-aineiden käsittelyä ja jatkojalostusta. Tulen surulliseksi siitä, että jätteenkäsittelyssä tuhotaan massiivisia määriä sellaista materiaalia, jolla olisi hyödyllistä uusiokäyttöä.

Ihan kaikkea en kuitenkaan hanki kierrätettynä. Ihan jo siksi, että haluan osaltani tukea etenkin pienten yritysten tuotantoa. Etenkin kotimaista. Harkitsen uuden ostamista yleensä tarkkaan. Sorrun kyllä välillä heräteostoksiin ihan siinä missä monet muutkin, mutta silloin kuin ostan uutta, olen hyvin tarkka siitä, mitä rahallani saan ja teen. Mä arvostan käsityötä ja haluan ympäristön lisäksi ajatella myös tuotteen tekijää. Sitä, että tuotanto on reilu, ja tekijä saa työstään kunnon palkan. Ikävä kyllä nämä kriteerit tarkoittavat ihmisten mielissä usein kallista. Minulle ne tarkoittavat luottoa siihen, että tuotteeni on tehty sekä hyvin, että oikeudenmukaisesti.

Mä ostin juuri takkia kaksi ja puoli vuotta. Viime talvena löysin sen minkä halusin, With Love Sanna Hopiavuoren Aikon, mutta ikäväkseni sitä ei ollut enää saatavilla. Kuitenkin kun sille päälle satun, olen melkoinen jääräpää, ja joistain asioista en vain suostu tinkimään. Joten kun toista vaihtoehtoa ei ilmaantunut ja syksyn tullen alkoi taas paleltaa, laitoin viestiä takin valmistajalle. Tämä on muuten yksi valtavan suuri plussa asioidessa kotimaisten tekijöiden kanssa! Takin valmistamiseen käytetty materiaali oli loppunut, joten uusia ei tulisi ennen kuin sopiva materiaali ehkä joskus löytyisi. Sannalla oli kuitenkin yksi takki jemmassaan, ei aivan Aiko - hupun tilalla olisi kaulus - mutta siihen kompromissiin olin valmis. Muutamassa päivässä postiluukku kolahti ja etsintä päättyi.

Toivoin tätä takkia niin kovasti ennen kaikkea mallin vuoksi, mutta myös siksi, että mulla on ennestään Sannan malliston mekkoja ja pidän niitä hyvin tehtyinä ja materiaaleja laadukkaina. Tämä ei ole maksettu mainos, eikä blogiyhteistyö, tämä on puhdasta riemua ihanasta uudesta takista, ja ajatuksia asioista, joita toivoisin jokaisen edes joskus miettivän. Sannan tuotanto toimii siis tässä postauksessa ajatukseni esimerkkinä - Onneksi kotimaisia, eettisiä ja ekologisia tuotteita löytyy jo useammaltakin merkiltä. Mä pistän rahani niin paljon mielummin pienelle kotimaiselle tekijälle, kuin jollekin monikansalliselle kasvottomalle jätille.

Minkälaiset asiat sun valintoihin vaikuttaa? Teetkö hankinnat hinnan, periaatteen vai ulkonäön perusteella? Vai kenties jonkun muun kriteerin? Mikä painaa eniten?

Kuvat on siskon ottamat. Kiitos 

2 kommenttia:

  1. Mun ihana ja kaunis sisko <3

    Mä just tässä yks päivä mietin sitä, että mä nykyään mietin kyllä tosi tarkkaan mistä ostan. Vaikka sama tuote olisi saatavana jostain missä jo valmiiksi olen, saatan mennä hakemaan sen myöhemmin muualta, kun tahdon kannattaa tiettyä yrittäjää. Esimerkiksi nyt oon etsimässä kaulahuivia. Sen saisi monesta nettikaupasta, mut haluan ostaa sen jostain pienestä paikasta. Ja näitä Sannan vaatteita ostan yleensä häneltä suoraan. Mä uskon, että pienillä teoilla on merkitys, vaikka moni ajattelee, että niin ei ole.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Ite oot <3

      Mä teen ihan samoin! Joskus tuntuu, että voisi antaa itselleen luvan mennä helpommankin kautta, ja ostaa esimerkiksi se haluttu tuote sieltä mistä ekana saa, mutta mun mielestä niillä joilla on mahdollisuus, on myös tietynlainen velvollisuus vaikuttaa.

      Poista

Kiitos kommentistasi ♥